fredag 8 april 2011

Ont, det gör ont!

Har sovit riktigt kasst inatt och imorse vaknade jag med en känsla i kroppen som jag inte kännde igen. Magen värker (speciellt sidorna), domningar från vänster skulderblad ut i armen och ländryggen ska vi inte ens tala om.
Slutsatsen jag kan dra från detta är, att plankan ÄR effektiv - jag kör den statiskt med benen på boll (ca 45 sekx3) och avslutar med indragningar (10x3) samt att jag har varit dum och inte tagit stretchingen tillräckligt seriöst. Så, idag tänker jag stretcha och så blir det lite utomhusträning med distansintervaller.




Är du kompis med din höftböjare?!

Muskeln som går från lårbenets övre del - genom bäckenet - och fäster i ländkotorna ställer ofta till det för oss genom ge värk i ländryggen.
Om du vet med dig att du har mycket svank, ont/trött i ländryggen så var noga med att stretcha denna muskel som ovan. Ni andra också för den delen, för om ni tittar på anatomibilden så kanske ni förstår att vi flitigt använder denna muskel hela tiden, varje gång vi lyfter benen + att den är med och stabiliserar bäckene och ländrygg.
Minst 30 sek 1 gång om dagen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar