måndag 11 april 2011

Det här med ansvar...

Idag kände jag mig som en liten kopia an Anna Skipper, hård men rättvis!
Det svåraste med mitt yrke som massageterapeut, delar jag nog med de flesta inom terapeutbranschen.
Faktumet att människan vill lägga över ansvaret på något/eller helst någon annan. Man vill bli fixad, man vill inte fixa själv. Många tror att det bara är att lägga sig på behandlingsbänken.. ligga där en timme... för att sedan kliva upp till ett nytt liv.

Smärta och andra problemtillstånd i rörelseapparaten kommer sällan av sig själv, utan vi har med dåliga vanor skapat dem själva. Hur mkt jag ibland önskar att jag med mina massagebehandlingar kan skapa underverk så ligger alltid nyckeln till långvariga och goda resultat hos patienten själv.
Tillsammans med klienten kan jag coacha till ett friskare liv, jag har kunskapen om vad som måste göras men jag kan tyvärr inte göra det åt någon annan.
Jag vet vilka träningsövningar som hjälper, och jag kan se vart man behöver töja för att få en god harmoni i kroppen mellan muskler och leder.

Jag jobbar vidare med att uppmuntra mina kära kunder till att göra förändringar i vardagen, men först en kopp kaffe!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar