tisdag 15 mars 2011

Tjejruset 2011

Det är så otroligt viktigt att man har mål med saker man gör, ett mål som hjälper en att hålla motivationen uppe och hitta tillbaka till rätt fokus när man helt naturligt stundvis tappar bort sig själv.

Jag gillar SMART modellen och utgår från den när jag sätter upp mina mål.

Specifikt - tydlighet är A och O! Hur har du tänkt gå till väga?
Mätbart - använd dig av olika variabler så att du lätt kan se om du uppnår ditt mål
Accepterat - du måste vara övertygad själv av du faktiskt kan nå dit du vill
Realistiskt - ha inte för höga krav på en gång utan använd delmål på vägen
Tidsbestämt - sätt tydliga deadlines för ditt mål och dina delmål på vägen dit

Det är på dom två sista punkterna det brister för de flesta, målen är åt skogen för höga och man har inget riktigt grepp om när man planerar nå fram.
Typiskt inom träning är det här med viktminskning, man vet att man måste gå ner x antal kilo, man kör igång träningen fullt ut men efter några vekor har man helt tappat fokus för att man såg inte de supersnabba resultaten som man föreställt sig. Kom igen, ingen är så dum egentligen, utan alla vet vi att det självklart kommer att ta lång tid att ådstakomma långvariga och stora resultat och förändringar. Och det är just därför det är så viktigt att vi sätter upp delmål på vägen fram!

By the way, ett av mina delmål på vägen fram är Tjejruset 2011. 5 km löpning den 25 maj i Falun. Förhoppningsvis blir vi ett gäng och det sporrar ju bara ännu mer. Det stora målet behåller jag för mig själv.... ett tag till iallafall :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar